Ko je Egipčan Tarek Momen po zmagi proti Francozu Mathieuju Castagnetu v prvem kolu turnirja odprtega prvenstva Švedske 2018 zapustil igrišče, je bila za njim 97 minut dolga tekma, pretečenih pet kilometrov, udarjenih skoraj 1000 udarcev in premaganih povprečno 48 metrov v vsaki točki. Več kot 60 odstotkov, oziroma 60 minut, je bilo čiste igre. Brez počitka med točkami ali med nizi.
Teh 60 minut je bila čista bitka najvišje kakovosti med dvema vrhunskima igralcema, ki sta drug drugega pošiljala v vse štiri kote igrišča.
Pet kilometrov. To je več kot 500 šprintov po igrišču, sestavljenih iz segmentov dolžine 3 do 6 metrov, od katerih jih je skoraj 50 odstotkov ritensko. Vsi pa se končajo bodisi z izpadnim korakom ali pa dinamično pripravo za udarec, po katerem igralca katapultira nazaj proti T-ju v pričakovanju naslednjega udarca.
Zdaj pa poglejmo te podatke iz zornega kota odprtega prvenstva Wimbledona leta 2017.
Najdaljši dvoboj tega turnirja je bil med Rafaelom Nadalom in Gillesom Mullerjem, ki ga je slednji dobil v petih nizih po 228 minutah igre. V teh tekmi je IBM SlamTracker zabeležil, da je Nadal pretekel 3.645,1 metra v 389 točkah – povprečno torej 9,4 metra na točko.
Za primerjavo: Momen je pretekel 4.965,5 metra v 100 točkah, kar v povprečju pomeni 48 metrov na točko. Momen je pretekel 1,3 km več kot Nadal v zgolj tretjini časa, ki ga je na igrišču preživel Nadal.
Squash v vrhu po deležu čiste igre
Čiste igre je bilo v Momenovi tekmi 60 odstotkov, kar uvršča squash v sam vrh primerljivih športov. Večji odstotek čiste igre imata le nogomet in hokej na travi. V Nadalovi tekmi je bilo čiste igre 15 odstotkov.
Momen je pretekel večjo razdaljo, v manj časa, z manj počitka in večjo povprečno razdaljo na točko. In le 24 ur kasneje je bil spet na igrišču; tokrat mu je nasproti stal Avstralec Cameron Pilley. In spet je zmagal. Tokrat v štirih nizih, v katerih je pretekel skoraj 2,4 km, žogo udaril 500-krat in si tako zagotovil mesto v polfinalu.
Momen je bil le eden izmed igralcev, pri katerih sta Profesionalna Squash zveza (PSA) in interactiveSquash pridobivala podatke z uporabo njihovega novega sistema »MoTrack«. Sekundaren poskus pa je izvajala PSA s pomočjo Sports Data Labs, ko so analizirali biometrične podatke igralcev.
Fizična zahtevnost squasha
Ti sistemi, ki spremljajo podatke kot so srčni utrip, razdalja in vzorci gibanja v realnem času, so omogočili PSA prvič pridobiti merljive podatke resničnih tekem, kar je razkrilo fizično zahtevnost squasha.
Zajeti podatki kažejo, da igralci premagajo več kot 1 km na niz v tekmah na tri dobljene nize, ta razdalja pa sestoji iz stotin menjav smeri in kompleksnih gibov, pri katerih se srčni utrip redno povzpne nad 190, včasih pa celo doseže 200 udarcev v minuti.
Kljub tem podatkom pa je sposobnost regeneracije igralcev dejansko tista, ki je najbolj neverjetna. Srčni utrip praktično »resetirajo« v 4 do 10 sekundnih pripravah na naslednjo točko.
Za primerjavo: igralcem tenisa je dovoljenih 25 sekund med točkami za počitek in koncentracijo. V badmintonu je povprečni čas med točkami več kot 12 sekund.
»Squash ima že vrsto let sloves enega izmed, če ne kar najbolj fizično zahtevnega športa z loparji, kar je zasluga kompleksnih gibov, ponavljajočih se visoko intenzivnih kratkih gibov in kratkih intervalov med njimi.«, je dejal eden od direktorjev PSA Anglež Lee Beachill, nekdanja št. 1 na svetovni rang lestvici.
»V preteklosti nam tega ni uspelo prikazati gledalcem in navdušencem po svetu. Ampak poskusi, ki smo jih izvedli s Sports Data Labs in interactiveSquash so nam omogočili boljši vpogled v gibanje in pripravljenost igralcev, kar nazorno prikazuje fizično zahtevnost tega športa.«
»Številke, ki smo jih prikazali so izjemne. V enem samem nizu preteči 1 km v 3 do 6 metrskih segmentih, od katerih jih je 30 do 40 odstotkov odtečenih ritensko, končajo pa se z dinamičnim gibanjem pred samim udarcem, je res neverjetno.«
Dodati novo razsežnost squashu
»Navdušeni smo nad tem, kar ti podatki pomenijo za napredek squasha. Naslednji korak je, da jih v celoti vgradimo v naše prenose in socialne medije v realnem času ter tako dodamo novo razsežnost športu in izboljšamo uporabniško izkušnjo tako igralcem kot gledalcem.«
Sistem MoTrack je bil razvit kot orodje za trening. Na voljo je bil igralcem, ki so tekmovali v igri interactiveSquash, kjer se prikaz na sprednji steni spreminja. Ustanovitelj Markos Kerns je dejal: »Izredno smo navdušeni, da smo del napredka v squashu. Zbiranje podatkov prikazuje, kako izredni so naši atleti, in razburljivo je biti v sami špici tega razvoja v squashu. Odkar smo začeli z zbiranjem podatkov, ugotavljamo, kako zahteven je ta šport za igralce. Presenetljivo je bilo spoznanje, kako blizu sta si igralca po zbranih podatkih. Squash je strateška igra, a neverjetno je bilo videti, kako majhne razlike so potrebne, da igralec pridobi odločilno prednost. To lahko primerjamo z zmago na maratonu z razliko nekaj milisekund.«
MoTrack bodo uporabili na turnirju Grasshopper Cup, grafični prikaz podatkov pa bo prvič del prenosa na SquashTV. Sports Data Labs bo nadaljeval testiranje in spremljanje srčnega utripa igralcev na turnirjih British Open in World Series Finals pred koncem sezone. S tem bo razsežnost podatkov o igralcih večja kot kadarkoli doslej.
S tem bomo pridobili nedvoumne dokaze, kako zahteven šport squash dejansko je.
Prevedel Marko Podgoršek